Med periodisk faste, kan du tabe fedtmasse, uden at tabe muskler. Du kan holde dig sundere, leve længere, og være sundere oppe i årene (vha. autofagi).

I denne podcast, går Nicolai og Magnus igennem en lang række emner omkring periodisk faste, bl.a. vægttab og faste, hvordan du rent lavpraktisk bærer dig ad. Du lærer hvilke former for faste der er, og hvad får et indblik i, hvad der passer bedst til dig. Du lærer også en række sundhedsting omkring periodisk fast, og hvorfor det er så godt. Derudover får du vores 3 bedste råd, til at komme i gang med periodisk faste. Afslutningsvis, tager vi et spørgsmål fra en lytter, der ønsker at vide hvad ketoacidose er.

 

Hør på Apple Podcast
Hør på Spotify 
Hør på Podimo
Hør på Youtube
Hør på Podtail
Hør på Google Podcast

Ting du får svar på i episode #5

– Hvad periodisk faste er godt for
– Hvordan vi selv bruger periodisk faste hos Ketoliv
– Evidens og historie for periodisk faste
– Hvordan du bruger periodisk faste til vægttab
– Hvorfor du bør dyrke periodisk faste
– Hvad er periodisk faste? 
– Hvor meget faster du under periodisk faste? 16:8, 18:6, 20:4, OMAD?
– Taber man muskelmasse under faste?
– Hvad er autofagi, og hvorfor er det godt?
– Der er evidens for, at periodisk faste er ekstremt sundt
– Hvad er telomerer, og hvorfor har de noget at sige?
– Lange telomerer betyder oftest, et længere og sundere liv
– Periodisk fastes effekt på din gode og dårlige bakterier i dit tarmsystem
– Hvordan du lavpraktisk kommer i gang med periodisk faste
– De 3 bedste råd til dig der ønsker at dyrke periodisk faste, uanset om du dyrker Keto eller ej
– Hvordan bryder du din faste bedst? (Ikke et stort måltid!)
– Spørgsmål fra lyttere (hvad er ketoacidose)

Fællesnævner for periodisk faste og Keto

I 1920 opdagede man, at faste havde god effekt på patienter med epilepsi. Det var dog stadig ukendt, hvorfor faste i det hele taget mindskede patienternes krampeanfald, og hvorfor de i det hele taget fik stor bedring af, at faste. Det eneste problem var, at det ikke var holdbart, da man jo har brug for mad! I 1923 fandt man ud af, at det var ketonerne der gjorde forskellen, og at man kunne imitere et faste, ved at spise Ketodiæt. Sådan blev Keto til, og det er i dag en mere mild og ernæringsmæssig version, der gør mange sundere, og hjælper med vægttab.

Periodisk faste kan dog være godt at inkludere i din hverdag, hvis du allerede dyrke Keto, fordi du krop i forvejen er optimeret til, at at bruge ketoner. Du opnår allerede sultsænkende effekter, af at spise Keto, og periodisk faste, vil derfor føles meget mildere for dig, end hvis du slet ikke var vandt til at nedbryde og forbrænde fedt.

Hvilke former for periodisk faste er der

Der findes mange forskellige former for periodisk faste. Der kan nævnes 16:8, hvor du faster i 16 timer og spiser i 8. 18:6 eller 20:4, og nogle spiser sågar kun ét måltid om dagen, som kaldes for OMAD. Om du skal bruge det ene eller det andet faste, afhænger af, hvad dit mål er, og hvor optimeret til faste, du i forvejen er (fx. spiser Keto). Nicolai faster omtrent hver dag 16:8, imens Magnus har 1-3 dage om ugen, hvor han faster 16:8, da han har et meget højt aktivitetsniveau.

Du taber ikke muskler under periodisk faste

En skrøne hos mange er, at du taber din muskelmasse, hvis du indfører periodisk faste. Flere studier viser bl.a. [1] at du ved at bruge faste, som er en komplet restriktion af kalorier, kan tabe meget mere fedtmasse, og samtidigt næsten ingen muskelmasse, sammenlignet med, hvis du kører lavkalorie-dage, hvor du spiser lidt mindre, men spiser hver dag. Periodisk faste er overlegen i sundhedsmarkører, mængden af tabt fedt, og minimal mængde af tabt muskelmasse, i forhold til kalorierestriktive måder at spise på.

 

Ting vi nævner i podcasten

Ketolivs Bone Broth

Kursus: Guide til periodisk faste

Mail til alt podcast: podcast@ketoliv.dk
Skriv til os med spørgsmål, foreslag, eller kritik

 

Flere ressourcer

Kursus: Guide til periodisk faste

Info-video af periodisk faste (med animationer)

Alternative day fasting